Consells pels dies abans d’una marató

 

Estem a pocs dies de la marató de Barcelona i com sempre tindrem molts atletes del club en ella, la feina de molts mesos està posada en el proper dia 17 de març, tirades llargues, competicions a tota canya, marques i objectius més o menys complerts, però en els dies que queden als atletes li venen molts dubtes, siguin experimentats en la distancia o siguin novells, i aquí és a on radica aquest reportatge que us donarem uns consells a tenir en compte.

Es normal que us vinguin moltes preguntes al cap, per sempre arribar a l’ultima de totes, la finalitzaré o no?

Penseu que si heu fet el entreno que toca no tindreu cap problema, excepte si patiu una lesió, però no s’ha de forçar gaire aquests dies la maquina del nostre cos, ha d’arribar a la marató amb ganes de lluitar i totalment descansat el nostre organisme, per que el dia de la competició el cos pugui aguantar aquest fort repte, sobre tot a partir del km30.

Estic nerviós, molt nerviós,

Una frase normal en tots, i no deixa de ser una veritat molt gran i és degut  a la adrenalina que ens crea aquesta competició, gens habitual en altres competicions, el secret està en sabre controlar-la  els dies previs, no hem de fer res d’anormal del que has vingut fem durant els últims mesos, sobre tot el que heu fet els dies de les competicions, no heu de provar-vos ni experimentar res, per exemple: tenim tendència a comprar o provar coses noves quan anem a  la fira del corredor, mitjons nous, bambes, peces comprensives, etc. compra el que vulguis però no ho provis el dia de la cursa si no fins que no passi la marató,  no ho facis pot donar-te una sorpresa, porta el dia de la marató el que vens utilitzant i tant be t’ha funcionat, un altre cosa que tenim tendència es provar xupitos, gels, etc etc, NO i NO ja que et pot complicar la vida el dia de la marató, sobre tot amb mal de panxa, per que no estàs acostumat.

Encertaré amb la marca programada,

Això nomes pot ser efectiu depenent del teu entreno i com ha anat ell, però s’ha de ser realista i no valorar-te

més del que ha de ser, ja que pots tenir una marató que no desitges, passant-lo malament. Si un atleta té en mitja marató per exemple 1h30’ no pot passar la primera mitja en 1h 32’, la petada o popular pajarà és segura, a les hores quan passes pel famós km 30 t’hi trobes amb tots els mals, tant de cos com de cap, i el teu record d’aquella marató no serà bo, a més pot passar factura el teu cos més endavant.

Hi ha algunes regles per atletes popular que no són matemàtica exacte però us pot ajudar a programa

r la vostra marca: agafeu la vostra millor marca en mitja marató en els últims dos mesos sumar-la un altre vegada i afegiu entre 15 i 20 minuts, depenen del entreno que hagis fet, per exemple un atleta de 1h 30’ seria i entrenant entre 60 i 80 kms semanals: 1h 30’ + 1h 30’= 3h 00+ 20’ seria una marca de 3h 20’, aquesta marca la té’ns al teu abast i molt viable per fer-la, però pots jugar entre 3h 15’ i les 3h 20’, tornem a dir depèn del teu entreno i els kms que hagis fet abans d’ella.

No se si aguantaré psicològicament:

Aquesta part si que és clau, ja que l’èxit d’ella un 60% és psicologia,  alguns atletes tot i fer bé els deures abans de la marató no han sigut capaç de fer els 42 kms per culpa de la ment, li han traït, els nervis, el patir, etc., penseu que la marató no és una competició fàcil, és dura i el cap pot fer-nos tenir males passades, però aquí és on teniu que ser forts i tot el que heu treballat ha de sortir el dia de la marató, o sigui tenir el cap molt centrat i molt concentrat en tot i ser respectuós amb la distancia i positius tot i tenir moments dolents, però heu de ser més forts que el vostre cervell.

Que agafo als avituallaments:

Fes el que fas normalment, tornem a indicar teniu cura amb el que proves, ja que als avituallaments de la marató hi ha de tot, i et donen temptacions d’agafar el que no agafes mai, tant sol si teniu una mica de baixada agafar algo de fruita o beguda isotònica, us ajudarà.

Atletes debutants:

Son els més vulnerables davant d’aquesta mítica distancia, no us fixeu amb ningú més si no en vosaltres mateixos, agafeu un mirall i mirar i veureu una persona que és convertirà en un heroi quan passi per la línia d’arribada dels 42,195 mts, doneu-vos consells a vosaltres mateixos.

Penseu que mils i mils de maratonians que hi ha al mon que tothom ha tingut la seva primera vegada.

Córrer una marató no es qualsevol cosa, és córrer la distancia reina de l’atletisme que té de tot, molt d’entrenament, sent la part més dura, molt de físic i molt de psíquic i molta exigència el dia de la competició, que quan és creua la meta fa et converteix en un altre persona i en altre tipus d’esportista, a ningú li has donar cap explicació però el mon sabrà que has estat el millor atleta del mon aquell dia, sigui la marca que sigui.

Serà el més gran que has fet tantes vegades com ho hagis fet, seràs un heroi.