El piramidal, és un múscul de la pelvis que va des de la cara anterior i externa del sacre, passant per sota del gluti major fins el trocànter major del cap femoral. El nervi ciàtic baixa pel gluti, i travessa el piramidal. Aquest múscul és molt fort, i quan es contrau produeix un estrangula-me’n del nervi ciàtic, produït els mateixos símptomes que una ciàtica per hèrnia discal, tant que en ocasions arriben a confondre’s.
Parts de la columna d'on pot sortir la lesióAquesta zona es requereix molt en la zancada amplia i també en els impactes que per irregularitats del terreny o per un fort ritme d’entrenament pateix el corredor de fons. Totes les tensions del final de la columna es transmeten cap a les cames a través de la pelvis i la cadera, just en la zona on trobem el piramidal. En posició erecta, el piramidal rota la cadera cap a fora, i separa la cuixa del centre del cos, per tant, una excessiva tensió de la columna pot sobrecarregar la seva base, el sacre. Si el sacre no acompassa convenientment amb l’ilíac, l’altre os de la pelvis, en cada zancada es bloquejarà l’articulació sacroilíaca. El pinçament d’aquesta articulació, tensa en excés el piramidal.
SÍMPTOMES
–         Contractura del piramidal, que pot fregar, pressionar o fins i tot comprimir la sortida del nervi ciàtic.
–         Presenta un dolor agut en la zona lumbar i glútia, unilateral, i irradia, amb sensació d’adormiment i de suro, cap a la zona posterior del genoll (forat popliti), lo que ens serveix per diferenciar-lo respecte la veritable ciàtica, on el dolor baixa al peu.
Al seure durant molta estona, acotar-nos, aixecar la cama, estar estirats o flexionar el tronc es produeix un augment dels símptomes, degut a que comprimim més la sortida del nervi ciàtic.
–         Presenta debilitat a la rotació externa i abducció de la cadera, però no presenta signes neurològics.
–         Els rotadors externs es troben escurçats, al contrari que els rotadors interns, que es troben allargats. Estirats boca amunt, el peu del costat afectat es troba en rotació externa més marcada.
Aparició dels símptomes en el corredor: Quan correm, i s’està iniciant una contractura del piramidal es nota una molèstia, més freqüent amb el múscul en fred, que s’agrava quan recollim molt la cama. Això es produeix quan fem un treball de forts canvis de ritme. Es nota com una punxada en el centre del gluti, amb o sense afectació de l’esquena baixa lumbar. Quan passen els dies, aquesta molèstia es fixa en les natges amb sensació de cremor o punxant, i de forma més diferida en els paravertebrals lumbars d’aquest costat.
Als pocs dies, no només fa mal al principi, si no durant l’entrenament. De vegades, queda un dolor sord en el gluti durant mesos, i una competició o entrenament exigent fa precipitar un veritable quadre de dolor i limitació funcional, que impossibilita fins i tot trotar uns minuts.
Hem de preocupar-nos quan el dolor en la zona central i baixa de les lumbars i fins la cadera s’instaura de forma continua i s’agrava quan ens troben asseguts durant estona, així com amb els entrenos forts.
Els llocs que es pot notar la ciática.
TRACTAMENT PREVENTIU
·        Realitzar un bon escalfament.
·        Estiraments isomètrics del piramidal: estirat boca amunt, amb el genoll i cadera de la cama afectada flexionada a 90º, tirem cap el costat contrari sobre l’altre cama, que està recte, ajudant-nos de la mà contrària al costat afectat, fins notar tensió sense dolor, i mantenim 20 segons. Després pressionem cap a fora i resistim uns 6 segons amb la mà que subjecta. Passats aquests 6 segons guanyem recorregut y mantenim 20 segons més.
·        Intensificar els estiraments de pelvis al acabar de córrer: isquiotibials, psoas, quàdriceps, adductors, abductors, rotadors interns i rotadors externs.
·        També és interessant cuidar la zona lumbar i abdominal, amb reforç isomètric o treball selectiu del transvers abdominal i oblics.
·        En cas de molèstia, aplicar calor sobre la zona, i pendre homeopatia per relaxar els espasmes musculars (Spascupreel – Phinter Heel, Sportprax- Praxis, Colocynthis 9CH- Boiron, Atropinum 9CH- Boiron) o fitoterapia (Valeriana, Espino Blanc, Pasiflora, Chamomilla) per relaxar tot el conjunt pélvic.
Marta Cabré, fisioterapeuta
 

0 Comments

You can be the first one to leave a comment.

Leave a Comment

 

You must be logged in to post a comment.